W celu przygotowania i realizacji projektu p.n.: „Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Połczynie – Zdroju” w ramach dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w ramach Funduszu Spójności powołana została Jednostka Realizująca Projekt (JRP).
Zakres działań Jednostki Realizującej Projekt:
- monitoring rzeczowy i finansowy Projektu;
- nadzór nad powołaniem i pracami komisji przetargowych;
- opracowywanie treści kontraktów z wykonawcami robót i usług wykonywanych w ramach Projektu;
- prowadzenie bieżącej księgowości finansowej i majątkowej;
- wewnętrzna kontrola finansowa w zakresie środków pozostawionych do dyspozycji przy realizacji Projektu;
- obsługa administracyjna
W skład Jednostki Realizującej Projekt wchodzą:
Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu (MAO)
- odpowiedzialność za prawidłową realizację Projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe, techniczne Projektem;
- monitoring rzeczowy i finansowy postępu w realizacji Projektu oraz zgodności realizacji Projektu z przepisami prawa krajowego i wspólnotowego oraz zgodności z zapisami Umowy o dofinansowanie;
- zatwierdzanie procedur postępowania JRP we wszystkich działaniach związanych z realizacją przedsięwzięcia.
- współodpowiedzialność wraz z Prezesem Spółki za ostateczne brzmienie Załączników do Umowy o dofinansowanie;
- zatwierdzanie i podpisywanie lub poświadczanie dokumentów potwierdzających prawidłowe wykonanie zakresu rzeczowego części lub całości Projektu;
- współodpowiedzialność wraz z Prezesem Spółki za przygotowanie i publikacje ogłoszeń o zamówieniach, przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (akceptacja dokumentów przetargowych dla poszczególnych kontraktów), w tym kryteriów oceny ofert, jak również za przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych;
- akceptacja wraz z Prezesem Spółki wyników przetargów;
- odpowiedzialność za poprawność i kompletność umów z Wykonawcą;
- odpowiedzialność za wymagane przepisami warunki przechowywania i udostępniania dokumentacji związanej z postępowaniem przetargowym;
- nadzór nad działaniami zmierzającymi do założenia przez Beneficjenta rachunku bankowego Projektu;
- podpisywanie wniosku Beneficjenta o przekazanie środków, dokumentów rozliczeniowych;
- zatwierdzenie faktur do wypłaty wraz z Prezesem Spółki oraz Głównym Księgowym;
- zatwierdzanie i podpisywanie raportów z postępów oraz raportu końcowego;
- nadzór nad pracą i poprawnością działania Jednostki Realizującej Projekt (JRP);
- zatwierdzanie wniosków o zmianę w Umowie o dofinansowanie.
Kierownik JRP, Zastępca MAO:
- a. Zakres zadań Zastępcy MAO:
- zastępowanie MAO podczas jego nieobecności w pracy i wykonywanie w tym czasie wszystkich czynności należących do MAO;
- zapewnienie obsady osobowej Zespołu JRP i odpowiednich warunków do pracy;
- przedkładanie wniosku do MAO w sprawie powołania Zespołu JRP lub ewentualnych zmian;
- bezpośredni nadzór nad pracą i poprawnością działania Jednostki Realizującej Projekt;
- opiniowanie procedur postępowania JRP we wszystkich działaniach związanych z realizacją Projektu.
- b. Zakres zadań Kierownika JRP:
- Kierowanie pracami Jednostki Realizującej Projekt;
- Przestrzeganie procedur, instrukcji wdrażania i realizacji Projektu Funduszu Spójności, Umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Instytucją Wdrażającą, a beneficjentem;
- Prawidłowa realizacja Umowy o dofinansowanie w sprawie przyznania pomocy w ramach Funduszu Spójności;
- Współpraca z Instytucją Wdrażającą;
- Nadzór nad prawidłową realizacją kontraktów;
- Nadzór nad przygotowywaniem, organizowaniem i przeprowadzaniem przetargów dla procesów inwestycyjnych oraz innych działań prowadzonych przez Jednostkę Realizującą Projekt;
- Nadzór nad przygotowywaniem harmonogramów i planów inwestycyjnych w zakresie Funduszu Spójności;
- Nadzór nad przygotowywaniem materiałów dla opracowania budżetu beneficjenta w zakresie realizowanego Projektu,
- Zapewnienie fachowego uczestnictwa w odbiorach końcowych inwestycji realizowanych w ramach Projektu;
- Udział w naradach koordynacyjnych w toku realizacji inwestycji;
- Koordynacja rozliczeń prowadzonych inwestycji;
- Zatwierdzenie faktur pod względem merytorycznym;
- Nadzór nad sporządzaniem sprawozdań z realizacji inwestycji oraz niezbędnych materiałów i analiz w tym zakresie;
- Koordynacja przygotowywania materiałów do opracowywania wniosków o wypłatę transz dotacji;
- Nadzór nad opracowywaniem, wspólnie z innymi jednostkami, wniosków o współfinansowanie Projektu Funduszu Spójności dla zabezpieczenia finansowania inwestycji;
- Nadzór nad pracami związanymi ze sprawozdawczością i monitorowaniem Projektu;
- Ciągły nadzór nad Projektem pod względem uzyskania założonego efektu ekologicznego;
- Załatwianie skarg i wniosków w zakresie prowadzonych spraw;
- Prowadzenie korespondencji tematycznej;
- Parafowanie korespondencji, pism i dokumentów przygotowywanych w Jednostce Realizującej Projekt;
- Reprezentowanie Jednostki Realizującej Projekt na zewnątrz - w kontaktach z innymi jednostkami organizacyjnymi beneficjenta i innymi instytucjami;
- Wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez MAO.
Zakres zadań Specjalisty ds. Rozliczeń:
- Prognozowanie przepływów finansowych;
- Zapewnienie terminowej realizacji płatności;
- Sporządzanie i aktualizowanie harmonogramów rzeczowo-finansowych, planu finansowania Projektu oraz planów wystąpień o środki z FS, a także monitorowanie ich realizacji;
- Prowadzenie sprawozdawczości oraz monitorowanie finansowe Projektu zgodnie z planem płatności, harmonogramem rzeczowo - finansowym i planami inwestycyjnymi przy użyciu komputerowej bazy danych;
- Współpraca z NFOŚiGW, Ministerstwem Środowiska i Ministerstwem Finansów w zakresie kontroli finansowo-księgowej Projektu;
- Udział w kontrolach i audytach dotyczących Projektu;
- Prowadzenie obsługi finansowo - księgowej Jednostki Realizującej Projekt;
- Prowadzenie rejestru zweryfikowanych i zapłaconych faktur;
- Sprawdzanie faktur i rachunków pod względem formalno–rachunkowym;
- Weryfikacja wyliczeń finansowych w przejściowych i ostatecznych fakturach;
- Prowadzenie zestawień księgowych, w tym przechowywanie kopii dowodów księgowych, zgodnie z wymogami KE, dla potrzeb monitorowania rzeczowo-finansowego inwestycji na poziomie Jednostki Realizującej Projekt;
- Prowadzenie zestawień księgowych niekwalifikowanych kosztów Projektu;
- Monitorowanie operacji finansowych na rachunkach bankowych Projektu;
- Przygotowywanie dokumentów zakresie sporządzenia wniosku o płatność;
- Opracowywanie zapotrzebowania na środki finansowe zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, zobowiązaniami wynikającymi z kontraktów oraz planami wypłat do wykonawców i wystąpień o środki z FS;
- Przygotowywanie dokumentów niezbędnych do pozyskania środków finansowych na realizację Projektu ze źródeł zewnętrznych;
- Sporządzanie sprawozdań z nakładów inwestycyjnych;
- Współudział w opracowywaniu planów finansowych do projektu budżetu beneficjenta oraz sprawozdań w zakresie zadań objętych Projektem;
- Współudział w przygotowywaniu wniosków do projektów budżetu beneficjenta;
- Prowadzenie sprawozdawczości finansowej Projektu i monitoringu kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych;
- Wnioskowanie o przekazanie środków z Funduszu Spójności na realizację inwestycji;
- Monitorowanie zgodności zobowiązań i płatności z warunkami kontraktu;
- Przechowywanie kopii raportów audytu finansowego;
- Monitorowanie skutków w zakresie terminów i kosztów uzasadnionych zmian na podstawie zatwierdzonych protokołów;
- Monitorowanie zabezpieczeń właściwego wykonania kontraktów, ubezpieczeń, gwarancji bankowych itp.;
- Przygotowywanie cyklicznych i „ad hoc” informacji dla instytucji finansujących i kredytujących;
- Udział w kontrolach i audytach dotyczących Projektu;
- Gromadzenie i archiwizacja faktur i dokumentów o równoważnej wartości księgowej;
- Wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez MAO, Zastępcę MAO i Kierownika JRP.
Zakres zadań Specjalisty ds. Przetargów:
- Przygotowywanie dokumentacji przetargowej oraz realizacja kontraktów zgodnie z wymogami ustawy Prawo zamówień publicznych, a także innych ustaw;
- Opracowanie opisu przedmiotu zamówienia i zakresu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, Prawem budowlanym oraz Warunkami kontraktowymi wg FIDIC;
- Uczestnictwo w pracach komisji przetargowej;
- Przygotowywanie dokumentacji przetargowej;
- Przygotowywanie umów i ewentualnych aneksów z wykonawcami oraz korespondencja z tym związana;
- Opracowanie i/lub weryfikacja korespondencji z wykonawcami i instytucjami pod kątem zgodności z obwiązującymi przepisami i zawartymi umowami;
- Współpraca z innymi działami beneficjenta w tym z działem zakupów;
- Udział w pracach komisji przetargowych;
- Ogłaszanie wyników postępowania;
- Przygotowywanie zleceń i umów;
- Analiza odwołań i skarg w zakresie postępowań o zamówieniach publicznych;
- Prowadzenie i archiwizacja wymaganej przez Komisję Europejską dokumentacji w zakresie przetargów;
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika JRP.
Zakres zadań Specjalisty ds. Administracji:
- Koordynacja prac związanych z realizacją Projektu;
- Podejmowanie działań mających na celu promocję, upowszechnianie oraz udzielanie informacji o projekcie oraz koordynowanie prac zleconych na zewnątrz;
- Organizowanie narad koordynacyjnych dotyczących zadań realizowanych w ramach Projektu;
- Obsługa organizacyjna Projektu;
- Prowadzenie dokumentacji wraz z protokołami;
- Współpraca w zakresie przygotowywania raportów i przekazywania ich odpowiednim instytucjom;
- Organizacja narad koordynacyjnych dotyczących realizacji Projektu we współpracy z Inżynierem;
- Udostępnianie dokumentacji związanej z monitoringiem realizacji Projektu, zgodnie z procedurami;
- Udział w sporządzaniu sprawozdań z postępów Projektu do wniosku o przekazanie środków;
- Przygotowywanie niezbędnych materiałów i analiz do sprawozdawczości z realizacji Projektu;
- Przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń oraz innych dokumentów;
- Opracowywanie i aktualizacja procedur zarządzania Projektem.
Zakres zadań Specjalisty ds. Technicznych
- Zarządzanie i kontrola nad realizacją zakresu rzeczowego Projektu, zgodnie z harmonogramem procedur przetargowych, wykazem przetargów i harmonogramem rzeczowo – finansowym;
- Odpowiedzialność za przygotowanie części technicznej materiałów przetargowych;
- Udział w pracach komisji przetargowych;
- Udział w naradach koordynacyjnych JRP i Inżyniera Kontraktu;
- Współpraca z Inżynierem Kontraktu w zakresie technicznym realizowanego Projektu – aktualizacja harmonogramów w zakresie rzeczowym;
- Przygotowywanie danych technicznych dla specjalisty ds. rozliczeń do raportów z realizacji Projektu;
- Zatwierdzenie faktur pod względem merytorycznym;
- Współpraca z projektantami i konsultantami w zakresie technicznym Projektu;
- Monitoring postępu rzeczowego Projektu i jego zgodności z harmonogramem;
- Monitoring zgodności realizacji Projektu z Prawem Budowlanym;
- Monitoring prawidłowości pracy Inżyniera Kontraktu – w tym nadzoru na budowie;
- Kontrola czynności związanych z rozruchami i odbiorami robót;
- Sporządzanie sprawozdań z rzeczowej realizacji Projektu oraz przygotowywanie niezbędnych materiałów i analiz w tym zakresie;
- Informowanie Kierownika JRP o niezgodnościach lub zagrożeniach w trakcie wykonywania robót przez wykonawców, zapobieganie nieprawidłowościom w realizacji kontraktów i raportowanie o nich do MAO;
- Weryfikacja danych przedłożonych przez Inżyniera dotyczących robót dodatkowych i zamiennych oraz obmiarów powykonawczych;
- Przygotowywanie informacji o zawartych umowach z wykonawcą na potrzeby ewidencji oraz sprawozdawczości wewnętrznej i zewnętrznej;
- Odpowiedzialność za zabezpieczenie wykonania robót w kwestii możliwości udostępnienia nieruchomości – kontakty z właścicielami w sprawach spornych;
- Monitoring postępu osiągania efektu ekologicznego;
- Współpraca z działami beneficjenta współuczestniczącymi w realizacji Projektu;
- Realizacja zadań i czynności zleconych przez Kierownika JRP.
- Gromadzenie i archiwizacja dokumentacji technicznej.
Schemat organizacyjny JRP